DZIEŃ ZDROWIA
17 kwietnia 2018
W ramach Dnia Zdrowia:
- w auli na godzinach wychowawczych odbędą się wykłady,
- w sali gimnastycznej od godziny 8.00 -turniej siatkarski,
- na korytarzach będzie można zobaczyć jak wygląda świat przez alko i
narkogogle oraz przeprowadzić test smoktolizerem,
- będzie także otwarte stanowisko ze szkoły policealnej Medyk - kosmetyczki,
masażysta i protetyk dentystyczny,
- zbieramy dary dla Hospicjum Cordis, - wszystkich poczęstujemy zdrowymi jabłkami.
ZAPRASZAMY!!!
REKOLEKCJE WIELKOPOSTNE
26-28 marca 2018
Rekolekcje wielkopostne poprowadzi
Ojciec Marcin Szafors OMI z Gdańska
wraz ze wspólnotą charyzmatyczną Dwunastu.
Temat rekolekcji: Upić się
Bożą Miłością.
Na spotkania rekolekcyjne zapraszamy w poniedziałek i wtorek
(okazja do spowiedzi) o godz. 11:30.
W środę zapraszamy na uroczystą
Eucharystię
zwieńczającą nasze
rekolekcje (godz. 9:30).
Zapraszamy!!!
VI Maczkowski Wieczór Naukowców
Szanowni Nauczyciele, Rodzice, Uczniowie, Goście
Zapraszamy serdecznie na VI Maczkowski Wieczór Naukowców, który będzie miał miejsce w murach naszej szkoły
Zapraszamy serdecznie na VI Maczkowski Wieczór Naukowców, który będzie miał miejsce w murach naszej szkoły
21 marca od godziny 16.30 do 19.00.
Wykłady poprowadzą:
Jarosław Makowski
Z wykształcenia jestem
filozofem i teologiem. Studiowałem w Krakowie – na Uniwersytecie Papieskim Jana
Pawła II i Papieskim Wydziale Teologicznym „Bobolanum”. Przez sześć lat byłem
redaktorem „Tygodnika Powszechnego”, gdzie warsztatu dziennikarskiego uczyłem
się od ks. Adama Bonieckiego, państwowości od Krzysztofa Kozłowskiego, a odwagi
myślenia od ks. prof. Józefa Tischnera. Uczyłem filozofii w pszczyńskim liceum
im. Bolesława Chrobrego i VI Liceum Ogólnokształcącym im. Adama Mickiewicza w
Krakowie. Wykładałem też politologię w Wyższej Szkole Biznesu-National Louis
University w Nowym Sączu. Jestem autorem wielu książek, między innymi:
Mistrzowie w krainie życia: rozmowy nie tylko o filozofii, Dziesięć ważnych
słów, Rozmowy o Dekalogu, Trochę zostawić Bogu. Wywiad rzeka z o. Wacławem
Oszajcą, czy Wariacje Tischnerowskie. W maju ukarze się nowa książka: Jeśli nie
kochasz, jesteś martwy. Esej o społecznej ewangelii Franciszka.
Tytuł mojego
wystąpienia: O smutku, jakie daje myślenie
dr Anna Błaszczok
Ukończyłam studia
magisterskie i doktoranckie na Uniwersytecie Śląskim. W 2014 r. uzyskałam
doktorat z nauk matematycznych. Pracę doktorską pt. "On the structure of immediate
extensions of valued fields" napisałam pod kierunkiem prof. dr hab. Franza-Viktora
Kuhlmanna. Pracuję jako adiunkt w zakładzie Algebry i Teorii Liczb Instytutu
Matematyki Uniwersytetu Śląskiego. Moje zainteresowania naukowe związane są z
algebrą abstrakcyjną, a dokładniej strukturami algebraicznymi zwanymi ciałami i
pewnymi specjalnymi funkcjami określonymi na ciałach, zwanymi waluacjami. Moje
dotychczasowe wyniki zostały opublikowane w kilku artykułach naukowych i były
prezentowane na konferencjach matematycznych. Jeśli chodzi o dydaktykę, to
wykładam przedmioty matematyczne na kierunkach matematyka i informatyka,
prowadziłam warsztaty dla młodzieży w ramach Święta Pi i Śląskiego Festiwalu
Nauki.
Dr Paweł Piotrowski
Na co dzień pracuje w
Katedrze Zarządzania Marketingowego i Turystyki na Uniwersytecie Ekonomicznym w
Katowicach. Prowadzi zajęcia z zakresu marketingu (m.in. terytorialnego i
wydarzeń) oraz turystyki (dziedzictwa przemysłowego i zrównoważonej). Jest
autorem kilkunastu publikacji naukowych dotyczących wspominanej problematyki
oraz opiekuje się Kołem Naukowym Turystyki KoNTiki. W wolnych chwilach zgłębia
wiedzę na temat historii i kultury Europy Środkowej, a także Górnego Śląska i
Zagłębia Dąbrowskiego oraz oddaje się turystyce i podróżom, m.in jako pilot
wycieczek.
Małgorzata
Lesiecka
Trener biznesu, specjalistka w zakresie kompetencji
interpersonalnych. Wykładowca Górnośląskiej Wyższej Szkoły Handlowej, pracownik
agencji public relations.
mgr Monika
Mastrzykowska
Doradca ds. żywienia i dietetyki Specjalistka z wieloletnim
doświadczeniem w branży medycznej i dietetycznej. Zwolenniczka holistycznego
podejścia do tematu zdrowia człowieka i jego sposobu odżywiania. Entuzjastka
zdrowej, zrównoważonej diety i szczęśliwego stylu życia. Współpracuje z
poradniami specjalistycznymi i gabinetami medycyny estetycznej na terenie
Śląska. Wykładowca w Górnośląskiej Wyższej Szkole Handlowej w Katowicach.
Prywatnie -uwielbia inspirujące książki, psychologię i podróże.
Temat
prezentacji: Cała prawda o odchudzaniu. Fakty i mity o odżywianiu.
Jerzy
Czogała
od 13 lat jestem na emeryturze. 12 lat jestem słuchaczem Uniwersytetu
Trzeciego Wieku w Uniwersytecie Śląskim. 10 lat temu założyłem koło historyczne
,które zajmuje się historią Śląska i miałem przyjemność wygłosić sam parę
wykładów. Jestem autorem gier miejskich o Katowicach. 10 lat współpracuje z
Doliną Pałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej w ramach projektu " Reden
wspólne dziedzictwo". Od kilku lat zajmuję się debatami oksfordzkimi, w
których jestem jurorem. Jako pierwsi w Polsce zorganizowaliśmy
międzypokoleniowe debaty oksfordzkie w tym 2 razy w liceum im.Gen,Maczka w
Katowicach z okazji dni śląskich.
Erasmus+
IV Liceum Ogólnokształcące realizuje w tym roku szkolnym kolejny projekt Erasmus +.
Tym razem jest to projekt matematyczny:
„Nowoczesne i
aktywizujące metody rozwijania kompetencji matematycznych“
Projekt realizowany jest w ramach akcji 2 Partnerstwa Strategiczne - Edukacja Szkół. Nasze Liecum znalazło się na dumnej czwartej pozycji wygranych wniosków.
Koordynatorem
projektu jest IV Liceum Ogólnokształcące im. Generała Stanisława Maczka w
Katowicach.
Projekt
jest realizowany w terminie 01.09.2017r. – 31.08.2019r.
Partnerem
IV Liceum Ogólnokształcącego im. Generała Stanisława Maczka jest:
Liceo
Scientifico Classico E. Toriccelli Somma Vesuviana Napoli z Włoch oraz
Liceul
Tehnologic “Henri Coanda” Ramnicu Valcea z Rumunii.
Beneficjentem
projektu są uczniowie i nauczyciele IV Liceum Ogólnokształcącego im. Generała
Stanisława Maczka w Katowicach oraz szkół partnerskich.
Celem
projektu jest wspieranie zdobywania umiejętności matematycznych - dokonywania
analizy i syntezy, dedukcji, myślenia przestrzennego, abstrakcyjnego,
strategicznego oraz kompetencji matematycznych, rozumianych jako umiejętność
rozwijania i wykorzystywania myślenia matematycznego w życiu codziennym.
Chcemy
rozwijać zdolność i chęć wykorzystywania matematycznych sposobów myślenia oraz
prezentacji - wzorów, modeli, konstruktów, wykresów, tabeli - w celu
rozwiązywania problemów wynikających z codziennych sytuacji. Rozwijaniu
kompetencji matematycznych, ma towarzyszyć rozwijanie kompetencji
informatycznych i językowych.
Priorytet
projektu: EDUKACJA SZKOLNA: Wspieranie zdobywania umiejętności i kompetencji
Wybraliśmy
taki priorytet, gdyż:
- kompetencje matematyczne stanowią podstawę dla dalszej nauki na studiach wyższych - w szerokiej perspektywie jako podstawa poprawnego rozumowania naukowego na wszystkich kierunkach, a nasze szkoły zakładają przygotowanie swoich uczniów do kontynuacji nauki na uczelniach wyższych
- wysoki poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji matematycznych jest wymagany, aby studiować kierunki ścisłe, techniczne, które stanowią aspiracje szkoły włoskiej i rumuńskiej, z racji swoich profili - ścisłych i technicznych
- umiejętności i kompetencje matematyczne cenione są na obecnym rynku pracy, a wszystkie szkoły stawiają sobie za cel zwiększenie zatrudnialności swoich uczniów:
·
łatwiej jest dzisiaj znaleźć pracę technikom i
inżynierom, finansistom, handlowcom otwartym na rozwój, na ustawiczne uczenie
się - mając wysokie kompetencje matematyczne, nawet będąc ukierunkowanym na
zawody humanistyczne, zwiększa się elastyczność na rynku pracy i możliwość
zatrudnienia w sektorach z większą podażą pracy
·
pracodawcy we wszystkich sektorach cenią
umiejętności powiązane z kompetencjami matematycznymi: umiejętność analizy
informacji, budowania odpowiednich modeli rozwiązań
- dobry poziom kompetencji matematycznych pomaga lepiej funkcjonować w świecie rozwijających się technologii
- wysoki poziom tych kompetencji wspiera rozwój socjo-ekonomiczny człowieka - m.in. poprzez efektywne zarządzanie swoimi finansami, interpretację rzeczywistości opartą na logicznym rozumowaniu, umiejętność przewidywania na podstawie danych
Rozwojowi
kompetencji matematycznych uczniów naszych szkół, w trakcie trwania projektu i
w ramach jego kontynuacji, mają służyć:
stosowanie bogatszego warsztatu metodycznego nauczycieli wszystkich szkół
projektowych, co dokona się poprzez wymianę dobrych praktyk dotyczących pracy
metodą projektu w zadaniach z kontekstem realistycznym, stosowania TIK w nabywaniu kompetencji
matematycznych-szczególnie korzystania z narzędzi TIK w gamifikacji nauczania,
metod aktywizujących, form i metod pracy rozwijających umiejętności modelowania
matematycznego, użycia i tworzenia strategii, rozumowania i argumentacji. Pośrednio na zmianę postaw do uczenia się
matematyki będzie wpływać połączenie tej dziedziny z poznawaniem innej kultury,
satysfakcji z posługiwania się językiem obcym.
W pierwszej
kolejności nauczyciele matematyki wybiorą uczniów do grup eksperymentalnych.
Zgodnie z obranym priorytetem będą to uczniowie osiągający niskie wyniki z
matematyki - poniżej przeciętnej, z negatywnym nastawieniem do uczenia się tego
przedmiotu. Tak jak pozostali uczniowie
szkoły, ale w pierwszym rzędzie, będą oni adresatami nowych metod
aktywizujących, gier matematycznych, wezmą udział w projekcie dotyczącym problemu
matematycznego, wymagającego stosowania TIK.
Uczniowie z grup eksperymentalnych będą na bieżąco monitorowani pod względem postępów w rozwoju kompetencji
matematycznych. Będą też badane ich
opinie na temat wprowadzanych zmian w procesie uczenia - poprzez pogłębiony
wywiad, dyskusję. Będą oni mieli
bezpośredni wpływ na wprowadzane zmiany.
Z grup
eksperymentalnych zostanie wybranych 10 uczniów w pierwszym roku, następnie 10
uczniów w drugim roku projektu, którzy pojadą na krótkoterminową wymianę do szkół
partnerskich. Uczniowie zainteresowani
wyjazdem do szkół partnerskich będą musieli wykonać dwa zadania: opisać po
angielsku dane zagadnienie matematyczne (zadanie to nie wyklucza uczniów z
niższymi kompetencjami językowymi, wymaga bowiem jedynie poszukania
odpowiednich pojęć w słownikach internetowych) oraz przygotować prezentację
multimedialną w języku polskim dotyczącą ciekawostki matematycznej. W
rekrutacji do wymiany będziemy również zwracać uwagę na usytuowanie materialne,
tak by dać możliwość wyjazdu przede wszystkim uczniom, których nie stać na
wyjazd za granicę. Uczniowie ci będą
włączeni w wykonanie zadań związanych z projektem matematycznym, zaproponowanym
przez każdą szkołę partnerską, odpowiedzialni za komunikację z uczniami z
pozostałych szkół, zbieranie materiałów do książeczki multlimedialnej o
projektach realizowanych w każdej szkole, zbieranie opinii po każdej lekcji
otwartej, warsztatach.
Zadanie projektowe - stworzenie filmu po
angielsku "Nasza ojczyzna, region, sławni matematycy" zostanie
zaproponowane wszystkim uczniom szkoły.
Wymaga ono umiejętności językowych, TIK.
Osoby, które zaangażują się w jego wykonanie zostaną nagrodzeni
dodatkowymi punktami za zachowanie, będą prezentować bazę szkoły gościom.
Konkurs
fotograficzny "Nasze miasta oczami matematyki", "Zjawiska
fizyczne" - zaproponowane wszystkim uczniom szkół projektowych, na zasadzie
dobrowolności. Najlepsze pracę będą
nagrodzone.
Zbieranie
opinii o dobrych praktykach w nauczaniu matematyki do I części publikacji projektowej
"Jak nas uczyć" - liderami będą przewodniczący poszczególnych klas.
Do projektu
zostaną zaproszeni wszyscy nauczyciele matematyki szkół projektowych. Wszyscy matematycy - bezpośrednio (kiedy
szkolenie będzie w ich szkole), lub poprzez pośrednią relację (szkolenie w
szkole partnerskiej), będą uczestniczyć w szkoleniach dotyczących pracy metodą
projektu, metodach aktywizujących, specyfiki CLIL na lekcjach matematyki. Matematycy odpowiedzialni za wdrażanie (metod
aktywizujących, metody projektu, gamifikacji, metod pracy wypracowanych
wspólnie ze szkołami partnerskimi, rozwijającymi kluczowe dla projektu
umiejętności matematyczne) w grupach eksperymentalnych będą na bieżąco
relacjonować doświadczenia i wnioski uczniów oraz swoje w trakcie spotkań zespołów
matematycznych, tak by pozostali matematycy mogli zacząć wdrażać działania
wśród pozostałych uczniów. Matematycy,
którzy pojadą na krótkoterminowe szkolenia pracowników oraz wymiany grup
uczniów, podzielą się doświadczeniami z pozostałymi matematykami. Wszyscy
matematycy będą mieli możliwość wzięcia udziału w kursie języka
angielskiego.
W projekcie
będą uczestniczyć nauczyciele języka angielskiego, udzielając wsparcia
językowego nauczycielom matematyki i uczniom, tłumacząc wypracowane materiały
na angielski.
Jednym z
celów projektu jest zmiana nastawienia uczniów do rozwijania kompetencji
matematycznych. Dotyczy to przede
wszystkim uczniów, którzy doświadczyli i doświadczają porażki w uczeniu się
matematyki. Ze względu na trudności w
uczeniu się matematyki, mogą nie chcieć uczestniczyć w projekcie dotyczącym
tego przedmiotu. Drugim problemem jest trudna sytuacja ekonomiczna niektórych
uczniów oraz przeszkody społeczne. W
celu przezwyciężenia tych barier:
- w projekcie zaplanowane są działania, w których niskie kompetencje matematyczne nie są barierą, odwołują się do popularnych zainteresowań uczniów i pośrednio zmieniają nastawienie do matematyki (np. konkurs fotograficzny, przygotowanie gry miejskiej, warsztaty Origami)
- przewidywane w projekcie działania są ogólnodostępne, bezpłatne, a chętni uczniowie będą mieli zapewnione przygotowanie do ich wykonania np.: warsztaty kształtujące umiejętności TIK potrzebne do wykonania książeczki multimedialnej, edycja dokumentów
- w realizacji zadań uczniowie będą mogli skorzystać z wyposażenia szkoły
- projekt będzie poprzedzony akcją promującą go, aby uczniowie otrzymali rzetelne informacje, w atrakcyjnej formie
- uczniowie otrzymają dodatkową pomoc językową: zostaną zorganizowane dodatkowe zajęcia z języka angielskiego
- w realizacji zadań wymagających stosowania kompetencji matematycznych, uczniowie będą mogli liczyć na pomoc nauczycieli i przygotowanych do tego rówieśników
- uczestnictwo w wyjeździe do szkoły partnerskiej nie będzie się równać z obowiązkiem goszczenia u siebie uczniów z drugiego kraju, tak aby uczniowie, którzy nie chcą przyjąć zagranicznych gości, ze względu na gorsze warunki bytowe, mieli możliwość wyjazdu.
W czasie
trwania projektu przewidziane są wyjazdy międzynarodowe dla uczniów i
nauczycieli:
- Styczeń 2018- moduł szkoleniowy „Praca metodą projektu” odbywający się w Polsce
- Kwiecień 2018- moduł szkoleniowy „Metody aktywizujące” odbywający się w Rumunii
- Maj 2018 – wyjazd uczniów wraz z opiekunami do Włoch
- Październik 2018 – wizyta uczniów z Włoch i Rumuni w Polsce
- Styczeń 2019 – Moduł szkoleniowy „Angielsko – TIKowa matematyka na Olimpiadzie” odbywający się we Włoszech.
- Maj 2019 – wyjazd uczniów wraz z opiekunami do Rumunii.
W
ramach projektu odbędzie się jedno spotkanie koordynatorów:
- W październiku 2017 roku we
Włoszech.
VI Maczkowski Wieczór Naukowców
Tekst: Beata Lizoń - Jura, Natalia Wrocławska (2d)
Już po raz szósty katowickie IV Liceum Ogólnokształcące im. gen. Stanisława Maczka zaprasza na Maczkowski Wieczór Naukowców. Imprezę zainicjowały w roku 2012 nauczycielki tej szkoły: fizyczka - prof. Krystyna Pilot i polonistka - prof. Beata Lizoń-Jura.
W czasie dotychczasowych pięciu edycji uczniowie oraz goście mogli wysłuchać kilkudziesięciu niebanalnych wykładów z różnych dziedzin życia naukowego i społecznego. Wśród prelegentów największą grupę stanowili naukowcy Uniwersytetu Śląskiego. Wykładowcami byli m.in: prof. Tadeusz Sławek, prof. Ewa Jaskółowa, prof. Zbigniew Kadłubek, prof. Ryszard Koziołek i dr Andrzej Boczarowski. Swoją prelekcję zaprezentował też obecny wiceminister energii Grzegorz Tobiszowski, czy prezes Związku Górnośląskiego Grzegorz Franki.
Na naszym wieczorze każdy znajdzie coś dla siebie.
Do naszej szkoły zapraszamy bowiem osoby, których działalność naukowa bądź publiczna może wnieść istotny wkład w życie młodego człowieka - mówi współorganizatorka imprezy prof. Katarzyna Trajdos.
Maczkowski Wieczór Naukowców to także możliwość poznania różnych ciekawostek za pomocą współczesnych środków komunikacji. Jedną z nich była telekonferencja z pracownikami naukowymi Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych CERN.
Równie ciekawie okazał się tegoroczny program spotkania.
Równie ciekawie okazał się tegoroczny program spotkania.
VI Maczkowski Wieczór
Naukowców odbył się w naszej szkole dnia 21 marca 2017 roku.
Można
powiedzieć, że został zdominowany przez kobiety, ponieważ wszystkie wykłady
prowadziły panie.
Mogliśmy usłyszeć panią doktor Katarzynę Sujkowską-Sobisz w bardzo ciekawym wykładzie dotyczącym
poprawnej polszczyzny i zasad ortografii, zatytułowanym „Rozważania o
przeobrażeniach statusu kryterium autorytetu w kontekście rozwoju współczesnej
polszczyzny”.
Blok fizyczno-chemiczny oferował wykład pani profesor Marioli Saternus „Metale z piekła
rodem”, który był poświęcony charakterystyce metali i ich wpływom na organizm
człowieka.
Trzeci wykład zatytułowany „Diagramy Voronoi” poprowadziła pani
doktor Małgorzata Serwecińska, która
opowiadała o tym, tylko na pozór trudnym, zagadnieniu matematycznym.
Wieczór
zakończył się wykładem pani doktor Anny
Sobczyk-Kolbuch, dotyczącym ekonomii i rynku finansowego oraz działalności
młodych ludzi w tym obszarze, a zatytułowany był „Psychologiczne aspekty
rynkowych zachowań konsumentów i ich kształtowanie”.
Nad całością czuwały
organizatorki Maczkowskich Wieczorów Naukowców, czyli pani profesor Beata Lizoń-Jura oraz pani profesor Katarzyna Trajdos. Słuchaczami byli
głównie uczniowie naszej szkoły, ale chętnie odwiedzili nas również jej
absolwenci, co potwierdziło opinię, że wykłady każdego roku są warte
wysłuchania.
Szanowni Nauczyciele, Rodzice, Uczniowie, Goście
Zapraszamy serdecznie na VI Maczkowski Wieczór Naukowców, który będzie miał miejsce w murach naszej szkoły
Zapraszamy serdecznie na VI Maczkowski Wieczór Naukowców, który będzie miał miejsce w murach naszej szkoły
21 marca od godziny 16.30 do 19.00.
Wykłady poprowadzą:
Prof. Mariola Saternus
Politechnika Śląska, Wydział Inżynierii Materiałowej i Metalurgii, Instytutu Technologii Metali
"Metale z piekła rodem"
dr Anna Sobczyk-Kolbuch
Katedra Zarządzania i Marketingu Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa im.W.Korfantego w Katowicach
Psychologiczne aspekty rynkowych zachowań konsumentów i ich kształtowanie
Dr Katarzyna Sujkowska –Sobisz
Uniwersytet Śląski, Instytut Języka Polskiego, Zakład Lingwistyki Tekstu i Dyskursu
„Rozważania o przeobrażeniach statusu kryterium autorytetu w kontekście rozwoju współczesnej polszczyzny”
Dr Małgorzata Serwecińska
Uniwersytet Śląski, Instytut Matematyki, Zakład Informatyki i Matematyki Dyskretnej
,,Diagramy Voronoi"
20 lat minęło.........
.........jak jeden dzień
Uroczystość poświęcenia
sztandaru szkoły.Na zdjęciu Pani Dyrektor Barbara Kostulska oraz prezes Związku
Kół Weteranów I Dywizji Pancernej Witold Deimel (1997 rok).
Uroczystość nadania Szkole
imienia generała Stanisława Maczka (1996 rok).
Uroczystości Maczkowskie - Warszawa 2012r
72 rocznica utworzenia I Dywizji Pancernej
generała Maczka
Uczeń kiedyś.................................., uczeń dziś...............................
Klasa 4a – Matura 1997
Klasa 2d 2016/2017r
Uniwersytet pomaga
18 grudnia uczniowie klasy trzeciej o profilu
biologiczno-chemicznym wraz z prof. Ewą Korzeniowską uczestniczyli w Dniu
Edukacji na rzecz Zwierząt, który był zwieńczeniem projektu „Uniwersytet
Pomaga”.
Projekt ten polegał na zbiórce karmy, koców, zabawek, misek, szelek i
ręczników dla bezdomnych zwierząt przybywających w Katowickim, Zabrzańskim,
Chorzowskim i Sosnowieckim schronisku.
Podczas konferencji pracownicy Wydziału
Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego mówili o regulacjach prawnych
dotyczących praw zwierząt, zagadnieniach filozoficznych i etycznych związanych
z prawami zwierząt oraz inicjatywach mających na celu promowanie ochrony praw
zwierząt. Słuchając kolejnych wykładów konferencji nasuwa się myśl, że należy
odrzucić pojęcie zachowania dobrostanu
zwierząt jako nie mogące wprowadzić żadnych istotnych zmian dla ochrony
zwierząt. A jednocześnie skrytykować nowe przepisy dla niektórych ubojni , polegających na dodaniu
kilku centymetrów wolnej przestrzeni w klatkach dla kur, jako jednej z bardziej
istotnych przełomów w dziedzinie ochrony zwierząt w ostatnich latach.
Dlatego
dziękujemy organizatorom konferencji za ich wkład w uświadamianie młodzieży, że
„serce człowieka możemy ocenić po tym jak traktuje on zwierzęta”...
Wywiad - Mateusz Klęka
Nawet nie pytam, czy się stresowałeś konkursem, bo to chyba oczywiste. Ciekawi mnie jednak, jak bardzo byłeś zestresowany? Stresowała Cię bardziej obecność publiczności czy jury?
Mateusz: Stres jest częścią naszego życia, na co dzień się stresujemy. Na początku każdego wystąpienia publicznego mam lekkiego stresa- nawet na lekcji, przy prezentacji, ale ten stres mija po pierwszych kilku zdaniach. Obecność jury jest mi obojętna, bardziej przejmuję się opinią publiczności i jej reakcją.
Czy u Ciebie w domu zawsze mówi się po śląsku? Czy może są osoby, które wolą mówić, a nie "godoć"?
Mateusz Klęka
Odkąd pamiętam zawsze my godali po śląsku. Przez pewien okres czasu (około 3 lat) mieszkałem z babcią i dziadkiem. Oni na co dzień godajom, więc ja też godołech. Moja rodzina wywodzi się ze śląska; rodzina mamy z samych Siemianowic, a taty ze śląska cieszyńskiego, dlatego wszyscy członkowie mojej rodziny, nie tylko najbliżsi, godajom, a nie mówiom. Mówi jedynie mój wujek; gorol z kieleckiego, mąż siostry mojej babki.
W swoim monologu mówiłeś o rodzinnych tradycjach górniczych, a całkiem niedawno obchodziliśmy barbórkę. Czy to jest wyjątkowy dzień dla twojej rodziny?
Tak, w tym dniu w moim domu jest wielka impreza. Moi wujkowie również pracują na kopalni, więc święto to ma charakter ogólnorodzinny. Należy pamiętać że Św. Barbara jest również patronką ciężkiej pracy- dlatego barbórkę powinni obchodzić, według mnie, nie tylko górnicy, ale i inne grupy zawodowe, jak np. hutnicy i inni ludzie, których praca jest związana z tak dużym wysiłkiem. To święto jest bardzo ważne na śląsku, widać to po kolejkach w sklepach tego dnia.
Skąd wziął się pomysł na twój monolog? Ciężko było przygotować się do konkursu, czy zwycięstwo przyszło Ci z łatwością?
Zwycięstwo przyszło mi z wielkim trudem. Od kilku lat biorę udział w tego typu konkursach, ale nigdy nie udało mi się wejść nawet na podium. Mój tekst przygotowywałem około miesiąca- opierałem się na wiedzy własnej, opowieściach rodziców i dziadków oraz pomocy niezastąpionej Pani prof. Zioło. Mój monolog poruszał tematy śląskich tradycji i wziął się po prostu z życia, własnego doświadczenia.
W swoim wystąpieniu brzmiałeś absolutnie naturalnie, mówiłeś z idealnym akcentem... Nie przeszkadza Ci to w porozumiewaniu się w języku polskim?
Jeżeli rodowity niemieć czy Anglik mówią po polsku, to słychać wyraźny akcent. Po śląsku mówię od małego i jest to mój ojczysty język. Kiedy gdzieś jadę, np. do Warszawy, godom po slonsku, ale gdy już musze po polsku, słyszę, że mówię z innym akcentem. Często też w mojej wypowiedzi po polsku zdarza mi się mylić końcówki, ale z pisownią sobie na szczęście radze.
Ostatnie, podsumowujące pytanie: jak zachęcić młodzież, naszych kolegów, do pielęgnowania śląskiej tradycji i posługiwania się na co dzień śląskim językiem? Myślisz, że coraz więcej ludzi zwraca uwagę na swój region, czy wręcz przeciwnie, sprawa się pogarsza?
Nasza kultura tradycja i godka zanika. Jest to tragiczne zjawisko. Jak mówiłem, są rodziny, w których babcia i dziadek mówią po naszemu, rodzice umieją, ale dzieci nie nauczyli. Osobiście znam ludzi, których rodzice (ślonzoki) nie uczą godać po naszemu, twierdząc, że te w szkole będą gorsze i że sobie nie poradzą. To zjawisko postępuje. Kiedy ja zaczynałem szkołę, z 27 dzieci aż 14 umiało po godać śląsku. Dziś moja siostra ma w klasie 30 dzieci, z czego tylko 4 umie godać po naszemu.
Aby zachęcić młodzież do posługiwania się naszą tradycyjną godką trzeba zrobić wiele, ale przede wszystkim te godke promować, nie traktować jej jak temat tabu. Należy też wprowadzić do szkół coś w rodzaju zajęć o tematyce regionalnej,
oczywiście nieobowiązkowych, oraz robić więcej imprez takich jak dzień śląski.
Football Amerykański

Wszystkich zainteresowanych odsyłamy do Mikołaja
Zająca z klasy 1D.
Czas na nas

Audycje z udziałem naszych kolegów odbywają się cyklicznie. Natalia i Kacper w radiu byli wczoraj (tj. 9 listopada) i znowu pokazali się z bardzo dobrej strony, jednocześnie świetnie promując naszą szkołę. W poniedziałek 25 listopada odbędzie się kolejna audycja z ich udziałem, na którą już dzisiaj serdecznie zapraszamy. Naszym kolegom gratulujemy i życzymy powodzenia.
` Natalia Cieślak
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz